MÁRTISZ Bt.

Általános Szerződési Feltételek

 

A tisztítandó textíliák (ruhaneműk, ágyneműk, asztalneműk, munkaruhák, különleges ruhaneműk, lakástextilek, szőnyegek) Társaságunk részére történő átadásával, Ön, mint Megrendelő maradéktalanul elfogadja az alábbi feltételeket és kikötéseket:

1., TÁJÉKOZTATÓ AZ ÁRAKRÓL ÉS AZ ÁLTALUNK NYÚJTOTT SZOLGÁLTATÁSOKRÓL

Az árakról és az általunk nyújtott szolgáltatásokról szóló információkat a kifüggesztett Árjegyzékben találja.

A Tisztító által végzett szolgáltatások ellenértéke a ruhaneműk, ágyneműk, asztalneműk, munkaruhák, különleges ruhaneműk, lakástextilek, szőnyegek (a továbbiakban: „a szolgáltatás tárgya” vagy „termék”) tisztítás utáni átvételekor fizetendő.

2., A SZOLGÁLTATÁS MEGRENDELÉSE

A Megrendelő átadja a szolgáltatás tárgyát a Tisztítónak mosás és az ezt kiegészítő szolgáltatások valamelyikének elvégzésére.

A Tisztító képviselője átveszi a tisztítandó ruhaneműt, ágyneműt, asztalneműt, munkaruhát, különleges ruhaneműt, lakástextilt, szőnyeget, azaz a szolgáltatás tárgyát mennyiségre (mennyiségi átvétel), majd minőségi szemrevételezés (minőségi átvétel) után tájékoztatja a Megrendelőt az igényelt szolgáltatások teljesíthetőségéről.

a., Mennyiségi átvétel:

A szolgáltatás tárgyának átvétele a Megrendelő vagy annak képviselője jelenlétében történik.

A mennyiségi átvétel történhet:

  • darabra
  • folyóméterre
  • m2-re

b., Minőségi átvétel:

A minőség szerinti átvétel szempontjai:

  • a szolgáltatás tárgyának jellemzői
  • a szolgáltatás tárgyának állapota
  • a szolgáltatás tárgyán észlelhető károsodások

Az átvételt követően a Tisztító közli a tisztítás várható eredményét és a vállalás feltételeit, azaz:

  • a szolgáltatás teljesítésének határidejét
  • a szolgáltatás árát.

A Megrendelő szóbeli vagy írásbeli elfogadó nyilatkozata után történik a szolgáltatás elvállalása, a vállalási jegy elkészítése, mely a vállalkozási szerződés megkötését jelenti.

3., VÁLLALÁSI JEGY TARTALMA

A szolgáltatás tárgyának tisztításra történő leadásakor a lent felsorolt dokumentumnak – amelyek a vállalási jegyet képezik – az alábbi információkat kell tartalmazniuk:

  • A Tisztító neve, címe, adószáma
    • A  szolgáltatás tárgya leadásának napja, amely megegyezik a szerződéskötés időpontjával
  • A vállalás azonosító száma
    • A szolgáltatás tárgyának megnevezése és mennyisége
    • A rendelt szolgáltatás típusa
  • A szolgáltatás teljesítésének időpontja
  • Az megrendelt szolgáltatás(ok) ellenértéke
    • A Tisztító kikötései, fenntartásai, észrevételei
    • Vita esetén megegyezésről szóló jegyzőkönyv léte

4., A TISZTÍTÓ FELELŐSSÉGE

A Tisztítónak minden tőle telhetőt meg kell tennie annak érdekében, hogy a szolgáltatás tárgyát a lehető legjobb eredménnyel tisztítsa ki.

A vonatkozó jogi szabályozás szerint:

Amennyiben a Tisztító a rábízott terméket nem tudja visszaszolgáltatni a Megrendelő számára (az elveszett, tévedésből más ügyfélnek került kiadásra, ellopták, tűz érte stb., a Tisztító kártérítési felelősséggel tartozik a Megrendelő felé a Polgári törvénykönyvnek (2013. évi V. törvény) a teljesítés során okozott károkért való felelősségről rendelkező 6:146.§-a szerint. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül eső, a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény okozta, és nem volt elvárható, hogy a körülményt elkerülje vagy a kárt elhárítsa.

Minden más esetben, a Tisztító csak felróhatóság esetén felel.

A Megrendelő köteles a Tisztító felelősségét bizonyítani.

Hibás teljesítés esetén a Megrendelő – szavatossági jogának érvényesítéseként – a szolgáltatás újbóli teljesítését kérheti. Annak bizonyítása, hogy a szolgáltatást a Tisztító végezte, a Megrendelő kötelezettsége. Erre tekintettel a Tisztító a szavatossági jogokat csak akkor köteles kielégíteni, ha a szolgáltatás tárgyáról még nem távolították el az azonosítási sorszámot tartalmazó, a Tisztító által ráhelyezett jelzést.

Ha a károsodás rejtett hiba következménye (például kivitelezési hiba, természetes elhasználódás és kopás, a Megrendelő általi nem megfelelő ápolás, stb.) a Tisztító felelőssége nem állapítható meg.

5., CÍMKÉZÉS

A vonatkozó szabályozás szerint kétféle címke létezik:
• A termék összetételét jelölő címke, amely kötelező (pl.: pamut, gyapjú, selyem, poliészter/pamut, stb.)
• A kezelési útmutató („textil KRESZ”)
A Tisztító a helytelen címkézés esetén nem felel.

A TISZTÍTÓ FELELŐSSÉGE A VEGYTISZTÍTÁSI ÉS MOSÁSI SZOLGÁLTATÁS SORÁN (Textíliák a termék összetételét jelölő címkével)

Kezelési útmutató: VAN NINCS
Lopás, tűz, víz által okozott kár; elvesztés, elcserélés, géphiba, anyagmozgatás, kezelés, szállítás igen igen
Nem megfelelő kezelés igen nem
Rejtett hibák (kopás, moly, savas foltok, golyós tollak a bélés belsejében stb.) Szegélyvarrások nem nem
Sötét színezőanyagok, bevonatok, kikészítés kopások igen nem
Fibrillációk, makacs foltok nem nem
Enyhe színárnyalatok kifakulása, festék folyások igen nem
Filcesedés igen igen

Nem vállalunk felelősséget a gombokért és a díszítésekért (törés, elszíneződés, mállás, olvadás, deformáció, elválás, cérna elengedése, a gombok gőz hatására történő elhomályosulása, stb.)

A Tisztító visszautasítja olyan termék tisztítását amely nem alkalmas a tisztításra.

6., KÁRTÉRÍTÉS

Ha a Tisztító felelőssége fennáll, a szolgáltatás tárgya után kártérítést köteles fizetni. A kártérítés célja a szolgáltatás tárgya tisztításba adása pillanatában fennálló értékének a megtérítése.

A kártérítés összege időérték-táblázat alapján kerül kiszámításra és a szolgáltatás tárgya vásárlásának időpontjától függően abból levonásra/avultatásra kerül sor.

Az avultatási érték meghatározásánál a Tisztító a DTV (Deutscher Textilreinigung Verband) azaz a Német Textiltisztítók Szövetségének időérték-táblázatát használja, amelynek alkalmazását a Magyar Textiltisztítók Szövetsége (Textiltisztító egyesülés) a magyar piacon támogatja és kifejezetten ajánlja.

A kártérítés

60%-ig terjed a legfeljebb három hónappal korábban vásárolt termékek vonatkozásában,

40%-ig terjed a legfeljebb tizenkettő hónappal korábban vásárolt termékek vonatkozásában.

Mindamellett, ha a Tisztítónak tisztításra átadott ruhanemű/termék, tehát a szolgáltatás tárgyának értéke meghaladja a időérték-táblázatban megjelölt összeget, a kártérítés az előbbi értéken alapul abban az esetben, ha a Megrendelő a szolgáltatás tárgyának tisztításra történő leadásakor írásban megjelölte, és arról hitelt érdemlő, a vásárlást igazoló bizonylatot mutatott be a Tisztítónak.

A régebbi termékekre, a időérték-táblázatban szereplő összeg 20%-ig terjedő kártérítés fizetendő. Ami a nyilvánvalóan erősen elhordott termékeket illeti, a Tisztító jogosult fenntartását közölni a vállalási jegyen. Azon termékek esetében, amelyek értéke nyilvánvalóan alacsonyabb a időérték-táblázatban megjelölt összegnél, a kártérítés mértéke nem haladhatja meg a termék értékét.

TÖBB DARABBÓL ÁLLÓ TERMÉKEK VISSZASZOLGÁLTATÁSA

Abban az esetben, ha egy öltöny, illetve egy szett vagy annak egy része károsodik vagy elveszik (3 részes öltöny, női kosztüm, lakásfelszerelés, ágynemű garnitúra, stb.), csak a Tisztítónak átadott termék(ek) kerülnek megtérítésre a időérték-táblázatban foglaltak szerint.
Kisebb hasadások és szakadások a Tisztító díjszabása figyelembe vételével kerülnek megtérítésre anélkül, hogy a Megrendelő további kártérítésre tarthatna igényt.

7., MINŐSÉGI KIFOGÁS, REKLAMÁCIÓ, KÁRIGÉNY

Minden igényt, reklamációt a termék átadása, illetve a szállítás során kell bejelenteni. A fogyasztó kifogásáról szóló jegyzőkönyvet ki kell tölteni és mindkét félnek, mind a Megrendelőnek, mind a Tisztítónak alá kell írnia. Minden igény, amely a termékek átadását, illetve a szállítást követően kerül bejelentésre, a Tisztító által elutasításra kerül.

Amennyiben a Megrendelő nem elégedett a Tisztító válaszával, illetve amennyiben a fentieknek megfelelően tett igénybejelentés napját követő egy hónapon belül nem kap választ, az üzletben kifüggesztett tájékoztatóban megjelölt békéltető testülethez, illetve felügyeleti szervekhez fordulhat. A Békéltető Testület eljárása, illetve a felügyeleti szervek eljárása térítésmentesen vehető igénybe.

8., TÁROLÁS

A  Tisztító három hónapig, külön költség felszámítása nélkül saját tisztítószalonjában őrzi azokat a termékeket, amelyeket a Megrendelő nem vitt el.

Amennyiben ezeket a termékeket a Megrendelő nem viszi el a vállalási jegyen megjelölt napon, úgy három hónap után a Tisztítónál maradt termékek nyilvános értékesítésre bocsáthatók vagy karitatív célra harmadik személynek átadhatók.  Ezekben az esetekben a Tisztító ellen semmilyen igény érvényesítésének nincs helye.

A terméket elveszettnek kell tekinteni, amennyiben a tisztításra történő leadástól számított két hónapon belül nem kerül visszaszolgáltatásra, annak ellenére, hogy azt a Megrendelő írásban kérte. Ha a Megrendelő a termék árát annak tisztításra történő leadásakor írásban megjelölte vagy elfogadta egy speciális ár alkalmazását, e visszatérítésnél ezt az összeget kell figyelembe venni.

9., MOSODAI SZOLGÁLTATÁS

Amennyiben a termékek pontos értéke a leadáskor nem kerül rögzítésre, a Tisztító felelőssége a mosodai szolgáltatásért fizetendő vállalási ár legfeljebb hatszorosának összegéig terjedhet, lepedők esetében a vállalási ár legfeljebb kilenc-szereséig. Az így  kalkulált összeg nem eredményezheti azt, hogy az új termék értékét meghaladó összeg visszafizetésére kerüljön sor.

Károsodás esetén, a Tisztító nem tehető felelőssé az alábbi esetekben:
• súly szerinti mosásnál, vegyes termékek esetén, amelyeket eltérő módon kell tisztítani és amelyek vonatkozásában sem különválasztásra, sem ellenőrzésre nem került sor
• darabonkénti mosásnál:
– kevert anyagösszetételű termékeknél, amelyek nem rendelkeznek az anyagösszetételt feltüntető címkével
– olyan termékek esetén, ahol speciális kezelést alkalmaztak és ezt a Megrendelő a termék tisztításra történő leadásakor nem jelezte,
– erősen elhordott termékek, ide nem értve a normál mosást,
– a termék nem textilből készült kellékeire.

 

Szekszárd, 2020. március 09.